Waarover kunt u klagen?U kunt klagen over van alles. Over praktische zaken en over organisatorische zaken. Bijvoorbeeld als u vindt dat er te weinig hulp is bij het aankleden. Of over de kwaliteit van onze dienstverlening.
Onze medewerkers zijn goed opgeleid, worden regelmatig bijgeschoold en krijgen begeleiding van hun leidinggevende. Ze werken volgens allerlei regels en protocollen. Toch gaat er wel eens iets mis in de zorgverlening. Is dat bij u het geval? Blijf er niet mee rondlopen, maar praat er over met de betreffende verzorgende of de leidinggevende. Want elk signaal, elke klacht is waardevol. Het biedt ons de kans om zaken te veranderen, te verbeteren. Als we niets horen, kunnen we ook niets doen! U hoeft niet bang te zijn dat u geen zorg meer krijgt of dat de medewerkers niet meer aardig tegen u zijn. Wij zien klagen niet als mopperen of als ruzie zoeken. Wij stellen het juist op prijs dat u durft te zeggen wat u vindt. Eerst pratenWij adviseren u om allereerst te gaan praten met de medewerker over wie u niet tevreden bent. Een rustig gesprek lost meestal al veel op, zo is onze ervaring. Biedt dat gesprek geen goede oplossing, vraag dan of de leidinggevende bij u langs wil komen en leg de kwestie aan hem of haar voor.
… dan klagen Is de kwestie na gesprekken met de medewerker en de leidinggevende of de directeur nog niet opgelost? Dan kunt u een stapje verder gaan en een klacht indienen bij de klachtencommissie van Solopartners. Wij zijn hierbij aangesloten onder nummer 108251. Klachtenfunctionaris WAT IS EEN KLACHTENFUNCTIONARIS Als wij beiden na een gesprek er niet uitkomen, dan is de klachtenfunctionaris de volgende stap. Deze is onafhankelijk en probeert samen met u middels bemiddeling tot een oplossing te komen. Stichting Klachtenregeling.nl beschikt over een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Ook als u het gesprek met uw zorgverlener om de een of andere reden niet wilt aangaan, kunt u contact opnemen met de klachtenfunctionaris. Waarover kunt u klagen? Als een zorgverlener in het kader van diens zorgverlening zich niet zorgvuldig gedraagt of als een zorgverlener weigert om iemand als vertegenwoordiger te beschouwen van een cliënt. Door wie kan geklaagd worden? Er kan geklaagd worden door de cliënt, maar ook door de vertegenwoordiger van de cliënt, of een nabestaande van de cliënt. Hoe kunt u klagen? De klacht moet schriftelijk ingediend worden. Is de zorgaanbieder aangesloten bij Klachtenregeling.nl, dan hebben we op deze website diverse plekken waar een klacht ingediend kan worden. Waaronder onderaan dit bericht. Wat is een klachtenfunctionaris Een klachtenfunctionaris is onafhankelijk en neemt uw klacht serieus. Zijn doel is het bespreekbaar maken van klachten (of onvrede) en bemiddelen bij conflicten. Ook kunt bij hem/haar terecht met uw verhaal. Tevens kan er voor gezorgd worden dat u een excuus krijgt van uw zorgverlener. Maar ook het wijzigen van de procedure die bij u tot uw klacht heeft geleid kan tot de resultaten behoren. Buiten het aanhoren van uw klacht kan deze functionaris ook een bemiddelingsgesprek tussen u en de betreffende zorgverlener regelen. Maar hij/zij kan u ook adviseren bij de te nemen vervolgstappen. Elke zorgverlener is volgens de wet Wkkgz verplicht zich aan te sluiten bij een geschilleninstantie en de beschikking te hebben over een klachten functionaris. Zijn er kosten aan verbonden? Nee, de tijd die een klachtenfunctionaris aan u besteedt is voor u gratis. De kosten worden gedragen door het lidmaatschap van de zorgverlener bij de Stichting Klachtenregeling.nl. Houdt u er dus wel rekening mee dat u alleen gebruik kunt maken van onze klachtenfunctionaris als de desbetreffende zorgverlener bij ons een lidmaatschap heeft. Vraag uw zorgverlener er naar. Verder moet u er rekening mee houden als u eigen juridische raadspersonen of deskundigen heeft ingeschakeld, deze kosten voor uw rekening zijn. Kunt u de klacht intrekken? Ja, tijdens de procedure kunt u de klacht intrekken. De klachtenfunctionaris zal zijn werkzaamheden omtrent uw klacht dan staken. U moet de klacht schriftelijk intrekken. Wat u verder nog moet weten De klachtenfunctionaris is op werkdagen gedurende kantooruren via mail en telefonisch beschikbaar voor klachten. In geval van spoed neemt de klachtenfunctionaris direct na ontvangt van de klacht een voorlopige beslissing. Deze beslissing deelt hij mee aan de zorgverlener en de klager. |
KlachtencommissieRicardo Inge Thuiszorg en Begeleiding is aangesloten bij Solopartners.
Een klacht over een zorgaanbieder aangesloten bij Solopartners wordt ingediend:
Spelregels voor de klachtenprocedureNa het indienen van een klacht wordt de procedure gestart:
Binnen zes weken moet de klacht zijn afgehandeld. De klacht wordt met het proces tot oplossing gerapporteerd, geanonimiseerd in een jaarverslag gepubliceerd en ingediend bij de IGZ. De privacy van zowel de klager als de aangeklaagde wordt gewaarborgd. |